Home
(c) Roos Korthals Altes

(c) Roos Korthals Altes

Een jaar geleden stond ik in een luchtverkeerstoren van een voormalige militaire basis op Alameda Island. Vanuit de toren zag ik de blauwe baai van San Francisco schitteren in de zon. Een jonge Duitse ingenieur die eerder bij Tesla Motors werkte leidde me rond. ‘Disrupting industries is not for the faint of heart,‘ las zijn (te grote) T-shirt. Was getekend, Elon Musk, de baas van Tesla.

Makani

Ik bevond me in Silicon Valley, en de uitkijktoren was van Makani Power, een startup die hard werkt aan de toekomst van windenergie. Door lichte vliegtuigjes aan een lange kabel te bevestigen en uit te rusten met kleine propellers, bootsen ze op grote hoogte de vleugels van een gigantische windmolen na. (Dit is lastig uit te leggen in woorden: kijk hier hoe het precies werkt.) Boven de honderd meter waait de wind harder en vaker, waardoor de vliegtuigjes van Makani Power 50 procent meer energie kunnen generen dan een klassieke windturbine – met slechts 10 procent van de materialen. De kosten van windenergie kunnen hiermee radicaal worden gereduceerd. Om op grote schaal over te gaan op schone en goedkopere energie zijn startups als Makani Power cruciaal, want ze bewandelen paden die bestaande windmolenfabrikanten niet in durven of kunnen slaan.

Fastned

Inmiddels ben ik terug in Nederland, en ben ik ontzettend opgetogen om bij Fastned te gaan werken. Fastned bouwt in hoog tempo een dekkend netwerk van elektrische supersnellaadstations langs Nederlandse (en later Europese) snelwegen. Elektrisch rijden is een radicaal schone en betere technologie dan rijden op explosies van brandstof. Dat betekent dat elektrisch rijden vroeger of later een dominante technologie zal worden, en Fastned anticipeert op én versnelt deze ontwikkeling. Je zou verwachten dat eigenaren van tankstations dat wel begrijpen. Maar er is een reden dat steenrijke oliegiganten als Shell of BP deze elektrische Wende niet kunnen zien of willen maken. Radicale innovatie komt – weliswaar na jarenlang onzichtbaar fundamenteel onderzoek – meestal van kleine groepen mensen met een heldere visie op de toekomst. Startups hebben een eigenschap die moeilijk te kopiëren blijkt door bestaande organisaties, hoeveel geld en talent ze ook hebben: compromisloos nieuw denken. Fastned is een piepjonge onderneming die niet belast is met een in olie gedrenkte 20ste eeuwse geschiedenis, maar vooruitkijkt naar de 21ste eeuw – het tijdperk van bits en elektronen.

Nieuwe industriële revolutie

Tijdens mijn reis – die voerde door Duitsland, Silicon Valley en China – ben ik er van overtuigd geraakt dat we aan de vooravond staan van een nieuwe industriële revolutie. Terwijl de eerste revolutie op kolen en stoom draaide, is deze nieuwe revolutie gebaseerd op hernieuwbare energie, informatie en goedkope opslag van elektriciteit. Maar net als de eerste industriële revolutie zal deze revolutie winnaars en verliezers kennen, en grote nieuwe kansen bieden die we vandaag nauwelijks kunnen bevatten. Ik geloof niet dat we met technologie alles kunnen oplossen, maar ik denk wel dat we met een fundamentele doorbraak als elektrisch transport een veel zonnigere toekomst tegemoet gaan. Daarom ga ik bij Fastned werken.

Leave a Reply

