Home

Af en toe verschijnt er een product op aarde dat de relatie van mensen met energie en transport permanent en ingrijpend verandert. Het wiel, de stoommachine van James Watt, de Model T van Henry Ford – allemaal schoksgewijze stappen die radicaal breken met het verleden. Toen ik voor het eerst in de volledig elektrische Tesla Model S reed, begreep ik dat ook deze auto een dergelijke breuk zal veroorzaken. De Model S is een rijdend symbool van een optimistische, duurzame toekomst (en een opgestoken middelvinger naar autofabrikanten die verbrandingsmotoren blijven bouwen).

teslamodels

Tesla Model S (2012)

De Tesla Model S is een snelle auto. Een absurd snelle auto: alle honderden kilowatts worden muisstil op het asfalt overgebracht. Als je op het pedaal trapt voel je je de kapitein van een ruimteschip dat in warp drive gaat. De Model S laat zien dat een elektrische auto in prestaties niet onderdoet voor en zelfs superieur kan zijn aan een auto met verbrandingsmotor. En deze positieve perceptie van elektrische auto’s is cruciaal voor een goede toekomst, want alleen volledig elektrische auto’s kunnen rijden op schone, onuitputtelijke hernieuwbare energie uit zon en wind. Wat de Model S verheft boven alle andere auto’s is dat hij ons een glimp laat opvangen van deze nabije toekomst waarin alle transport op aarde elektrisch is geworden. De Model S is een object uit de toekomst, waarin de zon (via zonnepanelen) de primaire bron van energie wordt en we elektriciteit opslaan in batterijen. Door de komst van de Model S is het alternatieve, fossiele toekomstscenario plotseling veel minder vanzelfsprekend geworden. Doorgaan op het pad van de verbrandingsmotor heeft twee zekere uitkomsten: de olie raakt op en onze beschaving stort in elkaar; de atmosfeer bereikt zulke hoge concentraties CO2 dat de aarde onleefbaar heet wordt.

De Model S is niet alleen een concrete visie op de zonne-elektrische toekomst, maar ook het resultaat van de wil van één individu: Elon Musk. De Model S laat overtuigend zien dat de volharding en overtuiging van één entrepreneur veel belangrijker is voor zinvolle innovatie dan cashvoorraden van een complete auto-industrie. De gedreven Zuid-Afrikaan toont de behoudende autobouwers hoe innovatie écht werkt: niet door te luisteren naar de consument, niet door met legers ingenieurs incrementele stapjes te zetten om verbrandingsmotoren een stapje zuiniger te maken – maar door terug te gaan naar de tekentafel met de eerste principes van de natuurkunde in je achterhoofd. De Duitse en Amerikaanse auto-industrie met al hun miljarden in research & development – hebben altijd geroepen dat de elektrische auto nog niet klaar is voor de markt of dat de consument niet klaar is voor de elektrische auto. Wat zaten ze er naast! Elon Musk weet net als Steve Jobs dat consumenten pas weten wat ze willen als ze het zien. We weten nu dat de auto-industrie te lui of visieloos was om de elektrische auto echt een kans te gunnen. Sinds de Tesla’s over het asfalt rollen klinkt de trotse Germaanse autokreet Vorsprung dürch Technik ineens hol en potsierlijk. Het is plotseling pijnlijk duidelijk geworden dat de auto-industrie sinds de Ford Model T geen fundamentele innovatie heeft gezien.

In de geschiedenis van de evolutie is er een belangrijk moment geweest dat bacteriën ontdekten dat ze uit zonlicht energie konden halen: fotosynthese. Vóór de evolutie van fotosynthese werkten bacteriën op chemische energie. De mensheid staat aan de vooravond van eenzelfde stap. Vandaag is onze economie gebaseerd op chemische energie: olie, kolen en gas. Maar door het verbranden van chemische energie voeren we een gevaarlijk experiment uit met de chemische samenstelling van onze oceanen en atmosfeer. De Model S laat zien dat we fossiele brandstoffen in de grond kunnen laten zitten en dat er een toekomst mogelijk is waarin de mensheid primair functioneert op zonlicht en elektronen. Daarmee is deze auto het mooiste dat ik ooit gezien heb en slaat mijn geluksmeter iedere keer als ik er een zie rijden, even uit.

Dit stuk verscheen in Dit is het mooiste ooit (Maven Publishing, 2015)

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s